خاک کاتالیزور, خرابی کاتالیزور, خریدار کاتالیزور استوک, خریدار کاتالیزور فرسوده, خریدار کاتالیزور کهنه, خریدار کاتالیزور مستعمل, خریدار کاتالیست استوک, خریدار کاتالیست دسته دوم, خریدار کاتالیست فرسوده, خریدار کاتالیست کهنه, خریدار کاتالیست مستعمل, فلزات کاتالیزور, قیمت کاتالیزور, کاتالیزور, مطالب

دلایل خراب شدن کاتالیزور ها یا همان مبدل های کاتالیست

خراب شدن کاتالیزور ها

خراب شدن کاتالیزور ها

دلایل خراب شدن کاتالیزور ها یا همان مبدل های کاتالیست

در مقاله ی قبلی یک توضیح کلی از نقش کاتالیزور برایتان ذکر کردیم. کاتالیست ها معمولا از جنس سرامیک یا پلاتین ساخته میشوند.

مبدل های کاتالیست را به صورت لانه زنبوری می سازند تا سطح تماس هوای آلوده خروجی از خودرو با کاتالیزور هرچه بیشتر افزایش یابد و فیلتر بهتر عمل کند.

اکسید کننده مونوکسید کربن و هیدروکربن در کاتالیست انجام می‌شود و آنها را به موادی نسبتا بی‌خطر از جمله نیتروژن و دی‌اکسیدکربن تجزیه می‌کند.

این مواد هستند که در نهایت از اگزوز خارج می‌شوند و خطر آنها کمتر از مونوکسید کربن و هیدروکربن است.
مبدل های کاتالیست یا همان کاتالیزور ها بنا بر دلایل مختلفی دیگر عملکرد روز اول را ندارند و به اصطلاح خراب میشوند.

میخواهم اصلی ترین دلایل خراب شدن کاتالیزور ها یا همان مبدل های کاتالیست را بریتان شرح بدهم.

اصلی ترین دلایل خراب شدن کاتالیزور ها

1. کار نکردن درست سیستم احتراق خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن کاتالیزور ها خودرو همین عملکرد نادرست سیستم احتراق خودرو میباشد.
در داخل کاتالیزور یک سیم پیچ مسی قرار دارد.

هنگامی که سیستم احتراق دچار مشکل شود. مقدار زیادی دوده تشکیل میشود. این دوده دور تا دور کاتالیزور را احاطه میکند. اگر به موقع این دوده ها از روی کاتالیزور پاک شوند و کاتالیزور تمیز شود، مشکل خاصی به وجود می آید.

ولی اگر این دوده به سیم پیچ مسی برسد دیگر کار تمام است و عمر این کاتالیزور تمام شده است.

2. استفاده از سوخت خودروی بی کیفیت

سوخت های بی کیفیت علاوه بر مشکلات دیگری که برای خود خودرو ایجاد میکند، برای کاتالیست ها مشکل جدی تری ایجاد میکند. کاتالیزور های خودرو محل خروجی دود سوخت مصرف شده در موتور خودرو هستند.

هنگامی که موتور خودرو سرقتی بی کیفیت مصرف کند، این سوخت به طور کامل نمی سوزد و ذرات ریزی از آن بر جای میماند. همین ذرات ریز و به ظاهر بی اهمیت لای خانه های زنبوری فیلتر کاتالیزور گیر میکند

و راه خروجی هوا را مسدود میکند و با تجمع زیاد این دوده ها و ذرات ریز و فراگیری کاتالیزور، کاتالیست مبدل یا همان کاتالیزور از کار میافتد.

3. دلیل دیگر خراب شدن کاتالیزور ها ,خرید کاتالیست مبدل یا همان کاتالیزور، بی کیفیت و تقلبی

بدون شک یکی از اصلی ترین دغدغه های خرید هر کالایی اصل بودن و جنس مرغوب بودن آن است.
کاتالیست ها نیز مانند هر قطعه دیگری ممکن است نمونه ی باکیفیت و تقلبی داشته باشد.

برای مثال در کاتالیست تقلبی ممکن است قطر سلول‌های آن کوچک‌تر از اندازه معمول باشد. به این ترتیب حفره‌ها خیلی سریع مسدود و خراب می‌شوند.

البته این کوچک بودن سلول های کاتالیزور ها در خودروهای آمریکایی یک حسن محسوب میشوند

به عنوان مثال :

سلول‌های کاتالیست ماشین‌های آمریکایی معمولا کوچک‌تر است. دلیلش این است که سوختی که در آمریکا استفاده می‌شود کیفیت بهتری دارد و مشکل احتراق کمتری ایجاد می‌شود.

4.مسدود شدن مبدل با پسماندهای احتراق

این خرابی زمانی رخ میدهد که اگر موتور به هر دلیلی بیش‌از حد روغن مصرف می‌کند، در طی احتراق دود سیاه خورنده‌ای تولید می‌شود که همراه با پسماندهای احتراق وارد مبدل می‌شود و روی آن اثر منفی می‌گذارد.

جهت کسب اطلاعات جامع تر در خصوص کاتالیست ها و خراب شدن کاتالیزور ها به سایت خرید کاتالیست فرسوده و مستعمل مراجعه نمایید.

مطالب مربوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *